jalanjäljet

Hyvät kengät auttavat jalkojasi jaksamaan

Kengät ovat tärkein ulkoinen tekijä, jolla voit vaikuttaa jalkojesi hyvinvointiin. Kengät toimivat iskunvaimentimina ja tukevat jalkaterien asentoa. Hyvät kengät edistävät jalkojen normaalia toimintaa ja kävelyä.

Mikä on oikea koko?

Osta jalkineet mieluiten iltapäivän puolella, koska jalat turpoavat hieman päivän mittaan. Kenkään tarvitaan vähintään 1 cm käyntivaraa pisimmän varpaan kärjestä mitattuna. Kenkien koon näet kätevästi irrottamalla sisäpohjallisen ja seisomalla sen päällä. Kokeile aina myös vierekkäisiä kokoja ja eri malleja, sillä valmistajien kokotaulukot ja kenkämallien mittasuhteet vaihtelevat paljon.

Jalkaterä pitenee seistessä ja kävellessä, joten kenkiä ei voi kunnolla kokeilla istuen. Kenkiä kokeillessa kävele niin, että päkiä pääsee kunnolla taipumaan ja tunnet jos varpaat jäävät liian ahtaalle. Kenkien tulee olla päkiän ja varpaiden kohdalta riittävän leveät, sillä jalkojen kaaret laskeutuvat askeltaessa. Kengän kärjessä täytyy olla myös riittävästi korkeutta varpaille. Erityisesti, jos käytät tukipohjallisia tai varvastukia, varmista että varpaille jää tarpeeksi tilaa. Kokeile, saatko hieman koukistettua, ojennettua ja harotettua varpaitasi kengässä.

Jalkaterien pituus kasvaa rakenteiden antaessa periksi iän myötä ja esimerkiksi raskauden tai ylipainon seurauksena. Vauriot nivelissä ja pehmytkudoksissa muuttavat jalkojen kykyä sopeutua kuormitukseen. Jalkojen koko ja rakenne voi muuttua paljonkin ajan mittaan. Liian pienet kengät altistavat varpaiden virheasennoille ja iho- ja kynsiongelmille. Kengät eivät saa uutenakaan painaa tai puristaa mistään!

Millainen on hyvä kenkä?

Hyvässä kengässä pohja on joustavaa ja luistamatonta kumimateriaalia. Pohja toimii iskunvaimentajana kovillakin alustoilla ja pienentää niveliin kohdistuvaa kuormitusta.

Pohjan tulee taipua varpaiden tyvinivelten kohdalta, mutta ei muualta. Tukeva, kantapään muotoinen kantakappi pitää kengän hyvin jalassa. Kantakappi on liian pehmeä, jos se painuu kasaan painettaessa. Tarkista, ettei kantakappi hankaa kävellessä.

Kengän tulisi olla sopivan kiertojäykkä: kokeile vääntää kenkää sivusuunnassa, kuin tiskirättiä. Kenkä saisi antaa sivusuunnassa vain hieman periksi, löysä kenkä ei tue jalkaa. Tarkista myös, onko kengässä tarpeeksi suora lesti: katso pohjasta, onko kengän kantapää ja etuosa suorassa linjassa. Liian käyrälestinen kenkä muuttaa jalan kuormitusta ja kengän päällinen pullistuu pikkuvarpaan puolelta.

Korkeat korot vaikuttavat koko pystyasentoon ja muuttavat alaraajojen linjauksia virheelliseksi. Pitkäaikaisessa käytössä liian korkeat korot muuttavat jalkojen lihastasapainoa ja nivelten virheellinen kuormitus altistaa erityisesti jalkaterän etuosan ja varpaiden virheasennoille. Valitse juhlakäyttöönkin riittävän väljät ja hyvin istuvat kengät.

Nauha-, tarra- tai solkikiinnityksellä saat säädettyä kengät omaan jalkaan istuvammaksi. Nahka on yleensä paras kenkämateriaali, koska se hengittää, sitoo kosteutta ja muotoutuu paremmin jalkaan. Tunnustele, ettei jalkineen sisäpinnalla ole hankaavia saumoja.

Kengissä olisi hyvä käyttää irtopohjallisia, jotka pitävät kengät lämpiminä ja keräävät ylimääräistä kosteutta. Jos käytät tukipohjallisia, sovita kengät aina pohjallisten kanssa ja ota kenkien irrotettavat sisäpohjalliset pois. Tukipohjallisia ei voi käyttää kengissä, joissa on valmiiksi muotoiltu kiinteä sisäpohja.

Ongelmallisessa tilanteessa kannattaa ottaa yhteyttä asiantuntijaliikkeisiin, joista saa tehdasvalmisteisia erityisjalkineita, yksilöllisten mittojen mukaan teetettävät jalkineet tai valmiisiin ortopedisiin jalkineisiin muutostöitä. Ammattitaitoiselta suutarilta saat apua pienempiin muutoksiin ja mm. jalkahoitoloista ja apteekeista saa monenlaisia pehmusteita ja tukia kenkiin.

Jt Satu Lahtinen 2011